Det var stor jubel hos Bærum kommunes styrende politikere da byvekstavtalen mellom Staten, Akershus, Oslo, Bærum, Oppegård og Skedsmo ble signert 26 juni. Målene for avtalen er å sikre at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykling og gange, og tilrettelegge for attraktive alternativer til privatbil. Derfor innskjerper avtalen Bærums forpliktelse til å følge «regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus» (RP-ATP).
Denne planen definerer et «bybånd» hvor så godt som all utbygging skal gjøres. I Bærum er bybåndet en ganske smal korridor langs jernbanen og E18 med Sandvika og Fornebu som prioriterte utbyggingsområder. Som belønning for lojalitet til RP-ATP får Bærum og Akershus penger til utbygging av bedre kollektivtransport, som bl.a. er en forutsetning for realisering av Fornebubanen.
Byvekstavtalen inneholder bestemmelser om kommunens forpliktelser utenfor bybåndet, altså i resten av Bærum. Tre punkter er spesielt interessante:
Utbygging utenom de prioriterte utbyggingsområdene skal bare omfatte «vedlikeholdsvekst», dvs. å opprettholde stabile bomiljøer og utnytte etablert sosial og teknisk infrastruktur.
Kommuneplanens arealdel skal revideres i tråd med RF-ATP.
Tidligere regulerte områder der utbygging ikke har blitt realisert skal revurderes opp mot retningslinjene i RP-ATP. Fossum er et slikt område.
Miljøpartiet De Grønne mener den vedtatte Fossum-planen helt klart er i strid med bestemmelsene i byvekstavtalen. Dessuten er den i strid med kommunestyrets vedtak om å utvikle Bærum med FNs bærekraftsmål som rettesnor. Vi har allerede krevet lovlighetsvurdering av biltettheten det legges opp til på Fossum. Uansett utfall av lovlighetsvurderingen kommer MDG til å kreve ny behandling av Fossum-saken i det nye kommunestyret. Det er nesten utenkelig at Bærum vil bryte den nylig inngåtte byvekstavtalen ved første korsvei. Vern av natur og miljø har fått en sentral plass i valgkampen. Det har trolig Høyre og Arbeiderpartiet også fått med seg. Det er ingen skam å snu.