Forurensningsfritt på fjorden

Det kan være vanskelig å leve miljøvennlig i jobb og hverdag. Men én ting burde være opplagt. I fritiden skal vi ikke ødelegge natur og miljø. De Grønne går til kommunevalg med et nytt og inspirerende miljømål: I Bærum og Asker skal båtlivet ikke forurense!

Les Kim Zimmer sitt leserinnlegg publisert i Budstikka 6. august.

11. august, 2019

Fritidsbåter forurenser unødvendig mye; både klimagassutslipp, bunnstoff, båtvrak og støy. De Grønne vil at våre lokale bygder viser veien til forurensningsfritt båtliv. Når Bærum og Asker kan være verdensmester i elbiler, må vi også kunne bli verdensmester i forurensningsfrie elbåter.

Miljøbevissthet og teknologi kommer til å forandre hvordan vi ferdes på vannet. Elektriske ferger har blitt standardløsning. Passasjerskip på fossilt brensel nektes adgang i fjorder og havner. Utviklingen av elektrifiserte fritidsbåter skyter fart, og interessen er enorm. De fleste av Bærums ca. 5.000 fritidsbåter brukes til korte turer i skjærgården og Oslofjorden. Asker er allerede i front med pilotanlegg for forurensingsfri båtvask. Alt ligger til rette for at fritidsbåtene våre skal ta sin del av miljø- og klimadugnaden. Det vil dyr og planter i sjøen bli glade for.

Dette er et spørsmål om politisk, offentlig og privat vilje. Det vil ta tid å elektrifisere alle fritidsbåter og fjerne alt forurensende bunnstoff. Nettopp derfor er det viktig å bestemme seg og sette i gang nå. En rask omstilling krever klare mål, tilrettelegging og stimulanser. Avgiftslettelser, vrakpantordninger og andre nasjonale tiltak jobber MDG for på Stortinget.

Mye kan gjøres lokalt i samarbeid mellom kommunen, næringslivet, elbåtforeningen, båtforeninger og båteiere. Nye båthavner må ha ladekapasitet til de elektriske båtene som vil komme. Støtteordninger for oppgradering av båthavner med lademuligheter bør etableres.

Kommunens egne havner skal selvfølgelig utvikles etter Grønn Havn-prinsippene. Gjestehavnene må gjøre det lett å velge utslippsfri ferdsel på sjøen. Kommunen kan stille med kaiplass for aktører som utvikler og promoterer elektriske fritidsbåter. Interessen er stor, utviklingen går raskt og mulighetene er ukjente for mange.

Vi trenger et mottakssystem for utrangerte fritidsbåter som forhindrer senking og henslenging av båtvrak. Mange vil gjerne bli kvitt båter på en ansvarlig måte, men mangler praktiske steder å levere. Kommunene kan bidra med å sette av et leveringsområde for båtvrak, knyttet til den statlige ordningen som nå bygges opp.

Sjølivet nytes best uten støy og forurensning. Bærum bør bli ledende i utviklingen av bærekraftig båtliv. Med flere grønne stemmer i kommunestyret får vi det gjort!