Du må ikke leve grønt for å stemme grønt

Fotocredit: Ingri Zeiner-Henriksen med et knippe engasjerte MDGere i Bærum

Må du leve grønt å stemme grønt? Nei, du trenger ikke være selvpålagt klima-asket for å stemme MDG. Det holder at du ønsker en grønnere politikk.

Les Ingri Zeiner-Henriksen sitt leserinnlegg publisert i Budstikka 26. august.

27. august, 2019

For de fleste av oss er det vanskelig å legge om til en mer bærekraftig livsstil helt på egen hånd. Selv om vi skjønner at vi burde moderere oss mer og beundrer de som klarer å leve mer bærekraftig uten at det først er etablert en politikk som bringer oss dit, vil det for de fleste være lettere å endre adferd sammen med andre. Det vil være rimelig og rettferdig at alle må innrette seg etter de samme løsningene og insentivene samtidig og derfor lettere å akseptere.

At du kan være for en politikk du ikke følger fullt ut i ditt daglige liv er ikke noe nytt påfunn. Lederen for den radikale foreningen Mot Dag, Erling Falk, skal under forbudstiden på 1920-tallet ha diskutert avholdssaken med senere helsedirektør Karl Evang. Da Evang påpekte det paradoksale i at de drakk brennevin mens de argumenterte for å tørrlegge landet, skal Falk ha svart at «en kan ikke la ens laster styre ens politikk».

Langt senere, på 1990-tallet, uttalte filosofiprofessor Arne Næss i et intervju at han stemte på et parti som ville frata ham hans privilegier. Begge deler er uttrykk for noe som egentlig er en selvfølge: Det er ikke hvordan du lever eller hva du har personlig fordel av som bør styre hvordan du stemmer. Det avgjørende er hvilken politikk du ønsker og mener er riktig.

I dag er dette viktige enn noensinne. Som Sophie Elise uttrykker det i sin blogg:
«Det ville være veldig rart om man lar være stemme MDG bare fordi man har vært på shopping!».

Når det gjelder det grønne skiftet har vi egentlig ikke noe valg. Og det haster med en mer klima- og miljøvennlig politikk hvis vi vil ha en levelig klode mer enn én generasjon eller to fremover. Det forstår også mange av oss som har en livsstil og levemåte i dag som knapt kan kalles bærekraftig. Hvis du også innser dette, og at vi trenger politikk og tiltak som puffer oss i riktig retning raskere enn i dag, så stem på MDG.

Du kan påvirke samfunnsutviklingen i en grønnere retning på flere måter. Du kan
gjøre grønne valg som forbruker, du kan argumentere for en grønnere politikk og grønne valg overfor dine venner, og du kan arbeide for en mer klima- og miljøvennlig utvikling gjennom jobben din, en miljøorganisasjon eller et politisk parti. Alt dette er viktig, og sender signaler til både politikere og markedet om at du ønsker en grønn utvikling og er villig til å akseptere mer omfattende miljøtiltak.

Men på valgdagen og i de ukene som gjenstår er det viktigste du kan gjøre å stemme grønt, og å overbevise naboene og vennene dine om at de bør gjøre det samme, selv om de kan komme til å bruke bil til valglokalet.