Det har aldri vært viktigere å stemme grønt

Du er smart og du har lest nok nyheter i sommer til å vite at noe alvorlig er i ferd med å skje. Klimaendringene er ikke bare et abstrakt konsept som inntreffer i fremtiden – Grønlandsisen smelter nå, skoger brenner og hetebølger tok liv i vår verdensdel i juli. Torsken er borte for alltid fra Oslofjorden, også i Bærum.

Vår 2. kandidat, Signe Bakke Sølberg Johannessen, har skrevet dette tankevekkende leserinnlegget. Les, tenk, og stem GRØNT på mandag!

8. september, 2019

Det skremmer både deg og meg, men det er fortsatt mulig å gjøre disse tegnene til starten på historien om hvordan verdenssamfunnet våknet opp i 2019 og endelig tok grep som sto i stil til krisen. For din del kan det bli historien om første gang du stemte grønt lokalt.

Akkurat nå ser det derimot ut til å bli begynnelsen på en katastrofe. Ikke fordi du ikke maktet å endre egen klimahverdag, men fordi «styringspartiene» motarbeidet nødvendige klimatiltak i frykt for å bli for radikale. De sier og vedtar et minimum av det de må for å henge med, men ignorer de tiltakene rapport etter rapport ber oss om. I stedet skal bompengene reduseres.

Samtidig kaller de oss som ikke vil gamble med fremtiden for pessimister, alarmister og moralister. De sier vi er overdrevent bekymret, kanskje for å ufarliggjøre budskapet vårt. De later som vi vil påføre andre skam. Det er kanskje for overveldende å ta innover seg hvor mye som står på spill.

Du ser jo at enkelte politikere virkelig forsøker, men fortsatt ikke tør. Du tviler på at vegetarmat og tog egentlig kan være så mye verre enn klimaendringer. Du forstår jo at det som ødelegger for både folk og klima ikke kan være det billigste. Det er jo absurd.

Så nå venter du på et skille og et allment krafttak. Du er med på den store omstillingen, men du vil ha et startskudd. Du har lyst til å føle at du er en del av løsningen.

MDG går til valg på en rask omstilling nettopp fordi klimaendringene er mye mer smertefulle enn tiltakene vi vil innføre. Vi har så mange av løsningene tilgjengelig og vi forstår ikke hvorfor ikke flere partier viser tydeligere at de tar på alvor din vilje til å endre deg. For du er klar for å være grønn, men det er ytre omstendigheter i Bærum som hindrer deg.

Du har kanskje aldri følt deg som noe «naturmenneske». Ikke jeg heller. Jeg er bare lei av å vente på startskuddet og livredd for at jeg venter forgjeves. Vi er fanget i samme system der vi dag etter dag blir tvunget til å ødelegge jorda bare vi går i butikken eller drar på jobb – og det river oss i stykker på innsiden.

Det er vi nødt til å endre. Det blir litt uvant i starten, men målet er at nullutslipp skal bli noe du ikke tenker over at du velger. De har gjort det vanskelig for oss, de som har lagt opp til det helt motsatte i tiår etter tiår, men menneskene har alltid hatt evnen til å tilpasse seg.

For det er ennå ikke for sent å redde både mennesker og miljø. Jeg vil jobbe for at dette blir historien om da du, jeg og kommunen møtte den mest varslede og best dokumenterte krisa i historien med rak rygg og omstillingsevne. For du er smart og du har lest nok nyheter i sommer til å vite at noe alvorlig er i ferd med å skje.

- Jeg er bare lei av å vente på startskuddet og livredd for at jeg venter forgjeves. Vi er fanget i samme system der vi dag etter dag blir tvunget til å ødelegge jorda bare vi går i butikken eller drar på jobb – og det river oss i stykker på innsiden.