Signe Bakke Sølberg

Kommunestyremedlem, Kommunestyremedlem Bærum, Formannskapsmedlem i Bærum, Fylkestingsmedlem Viken

Biografi:

Født i Bærum 1992. Oppvokst på Kolsås og flyttet tilbake til Kolsås etter å ha bodd i Oslo, Ghana og Irland som student.

Har bachelor i bygeografi og master i politisk geografi. Har faglig sett brukt mest tid på grønn byplanlegging, den språklige konstruksjonen av steder og Europeisk fellesskap.

Har tidligere jobbet med barn og unge i kirka, men har seinere brukt mest tid i servicebransjen, blant annet på pub i Dublin. Etter endt utdannelse har hun jobbet minst mulig for å kunne bruke mest mulig tid på partiet.

På fritida vil hun helst jogge ute i naturen, se Premier League, eller dra på rockekonsert.

Verv og aktiviteter i MDG:

• Medlem siden 2012.
  • Styremedlem i Oslo Grønne Studenter 2013-2016.
  • Studentparlamentsmedlem for Grønn Liste ved UiO 2015-2016.
  • Aktiv i The Green Party i Irland 2017.
  • Kommunestyrerepresentant i Bærum 2015 – 2023.
  • Formannskapsmedlem 2019 – 2023
  • Fylkestingsmedlem Viken 2019 – 2023
  • Leder av valgkomiteen i Grønn Ungdom 2018.
  • Leder av Grønne Studenter 2018-2019.
  • Nestleder Grønt Kvinnenettverk 2021 –

Egenpresentasjon:

Jeg ble med i partiet fordi jeg var frustrert over hvordan så mye i samfunnet vårt blir drevet av målet for økt forbruk. I Ghana så jeg både den store e-wasteskraphaugen Agbogbloshie på størrelse med en egen bydel, og da ble det tydeligere for meg at vi er så distansert fra tingene vi bruker at vi verken skjønner hvem som har laget dem eller hvor de ender opp. Jeg opplevde også at de fleste rundt meg heller ønsket seg et mindre overfladisk samfunn, et annet enn det som blir forespeilet i reklamene.

Forbruket i Bærum er høyt – altså skaper vi mye klimagassutslipp og søppel. Når man vokser opp her, er det nok mer kjøpepress enn mange andre steder. Da jeg vokste opp her som tenåring, lovte jeg meg selv at mine barn aldri skulle flytte hit, fordi rammene for hvem man kan være er så smale. Jeg tror at om Bærum skal bli et hyggeligere sted å bo for barna våre, må vi bygge aksept for det å være litt annerledes og redusere kjøpe- og statuspress.

Det innebærer både å slippe til folk som har litt mindre penger, og bli litt mindre opptatt av å “være best”. Kommunen har til nå bygget flest boliger til de mest kjøpesterke og er opptatt av at vi skal være på toppen i alt fra dansing til sykefravær. Vi får gode rapporter om skoleresultater i Bærum, men det vi ikke kan måle presist, som refleksjon og vennskap, er kanskje en enda viktigere del av skolen. Jeg er lei av at alle skal være best hele tiden. Jeg har prøvd å være best selv og vet at man blir fortere utslitt enn god nok.

Alt dette henger sammen. Når vi styrer etter mål som er laget for å øke BNP, glemmer vi fort at vi vil øke BNP for å gi folk mat og mening. Mange av oss har det første, men sliter med det andre. Jeg tror ikke løsninga er å distrahere seg selv med å prøve å bli smartere, sterkere, mer effektive, tynnere, sunnere, mer oppdatert og mer “framoverlent”.

Konkurranse er ikke bare negativt, det kan få fram det beste i oss. Men grunnen til at jeg valgte De Grønne var at de var ærlige om at både mennesker og jorda trenger å ta seg en pustepause. Vi trenger ikke å vinne flere priser. Jorda trenger at vi sier stopp. Alle kunne hatt godt av å si mer nei. Det vil jeg at vi skal bli bedre på.

Min visjon for Miljøpartiet De Grønne.

Min visjon for Miljøpartiet De Grønne er at vi greier å formidle at “klima og miljø” ikke er en særinteresse. For alle som bryr seg om internasjonal sikkerhet, mat på eget middagsbord, trygghet, forutsigbarhet og like muligheter til alle mennesker i verden, er klima en trussel. MDG er partiet med en politikk som tar både skrekkscenariene og deg på alvor.

Folk må få vite at vi ikke ivrer for høye utslippskutt på gøy, men fordi så mye står på spill. Dit har vi ikke kommet i dag, mye fordi de andre partiene jobber for å fortelle en historie om at vi allerede gjør nok. De tør ikke å innrømme at endringene som kommer er betydelige. Det gjør vi, fordi det er et valg mellom å endre måten vi lever på eller å endre jorda vi lever på. Jeg tror derfor MDGs suksess er avhengig av å plukke fra hverandre deres tåkelegging.

Framover vil partiet vokse seg svært på grunn av klimakrisa og dens tyngde. Når den er over vil MDG fortsatt være et aktuelt parti fordi å beskytte natur mot kortsiktige interesser er et arbeid som aldri vil stoppe. Vi skal bli et stort parti fordi vi leverer forslag til løsning på et problem andre nekter å ta i – norsk oljeproduksjon. Når klimakrisa er løst, vil vi bli et mindre parti for de som er opptatt av naturens egenverdi, solidaritet og annerledestenkning.