Løsningen på bane- og bussproblemene i Bærum er ikke å legge opp til fortsatt bilavhengighet ved å bruke opp pengene på E18-utbygging. Vi vil omprioritere penger fra motorvei til et kjempeløft for kollektivtransport og miljø i Akershus.
30. august, 2017
Bærum har et transportsystem bygget opp rundt bruken av bil, og er den kommunen med flest kjørte kilometer per innbygger i Norge.
– Kollektivtransporten fungerer ikke godt nok i Bærum i dag. Det er lett å skjønne at Bæringer heller tar bilen når det er sånn, men konsekvensen er dårligere luft, mer støy og mindre trygge skoleveier for barna som bor der.
I følge klimapanelet er dette en trend som ikke kan fortsette, dersom Bærum skal klare å øke livskvaliteten til sine innbyggere ved å blant annet kutte utslipp, eliminere køer og bidra til å bedre folkehelsen. Konklusjonen til klimapanelet er klar: Vi er nødt til å bo tettere, redusere privatbilismen, bruke andre typer transportmidler og sørge for at den transporten som skjer er utslippsfri.
– De Grønne vil forbedre E18, men primært omprioritere penger fra motorvei til et kjempeløft for kollektivtransport i Akershus. Vi foreslår tiltak som oppnår mye av det samme for en billigere penge, og får investeringsmidler til overs til kollektivsatsing.
Dette vil vi gjøre i stedet for kjempeutvidelse av motorvei:
Kollektivfelt vestover på eksisterende E18, i tråd med Ruters og NHO transports ønsker
Prøve ut tiltakene anbefalt av Ruter og Statens vegvesen for å slippe bussen frem, som rushtidsbom på Vollsveien og kollektivfelt inn mot Bekkestua
Drastisk utvide og forbedre sykkelveinettet i kommunen og mot nabokommunene
Elsykkelsatsing – støtteordning for privatpersoner og økt bruk i kommunal virksomhet
Utrede bybane Sandvika–Kolsås–Rykkinn–Bærums verk
Utrede tverrforbindelse for T-banen mellom Bekkestua og Lysaker
Regjeringen planer for E18 er å løse morgendagens problemer med gårsdagens løsningen. I konsekvensutredningen av E18 står det at utbyggingen gir samme eller dårligere fremkommelighet i forhold til i dag. Dette har også et samlet forskningsmiljø advart mot. Prosjektet vil rasere 220 eiendommer, og føre til voldsomme bompenger på opp til 200 kroner for å kjøre til Oslo. I tillegg vil det føre til mer trafikk, og fortsatt kø og kaos.
Ved å bruke opp pengene på E18-utbygging blir det mindre igjen til viktige og mye mer lønnsomme investeringer i kollektivtransporten for Bærums innbyggere de neste 15 årene. Miljøpartiet De Grønne vil videreutvikle den eksisterende veien fremfor å bygge ny. Slik kan vi bruke mye mindre penger på å oppnå mange av de samme miljømålene som ligger i dagens E18-planer.
Dette vil vi gjøre med E18:
Videreutvikle den eksisterende veien fremfor å bygge ny
Senke veien i terrenget noen steder, bygge støyskjermer og gjennomføre andre støy- og støvskjermingstiltak
Sikre bedre fremkommelighet for buss på eksisterende lokalveier i stedet for å bygge Gjønnesdiagonalen og tunnel mellom Gjønnes og Strand
Bygge korte miljølokk, f.eks ved Blommenholm, Høvik og Strand, for å bryte opp veiens barriærevirkning
Bruke et motorveifelt i begge retninger til ekspressfelt for kollektivtransport, skjermet fra av- og påkjøringsfelt
Innføre felt for næringstrafikk og samkjøring på eksisterende vei
Sikre Sandvika tilgang til fjorden ved å lede trafikken rundt byen i en utbedret ringvei nord for Sandvika, i stedet for å bygge veier oppå motorveitunne
Bygge en ekspressykkelvei mellom Asker og Lysaker, løftet over den øvrige trafikken, skjermet for støv og vintervær