Axel Klanderud

5. Kandidat, Medlem av eierutvalget. Arbeider som rådgiver for partileder Arild Hermstad

Axel er 29 år gammel og bor på Hosle hvor han også er vokst opp. Til daglig jobber han som rådgiver for partilederen i MDG og sitter de fleste av arbeidsdagene sine på Stortinget. Axel meldte seg inn i MDG i 2018 og har tidligere vært medlem i Unge Venstre.

Gjennom oppveksten sin i kommunen og sin nære tilknytning til Bærum har Axel opparbeidet seg bred erfaring rundt hva kommunen allerede gjør bra, og hva som kan gjøres bedre enn i dag. Å ta vare på natur- og artsmangfoldet vårt og særlig nærnaturen, å sikre et grønt næringsliv og det å sørge for at kommunen går foran i å tilrettelegge for bærekraftige lokalsamfunn er noen av sakene Axel engasjerer seg for.

Særlig viktig for Axel er det å bruke en mulig plass i kommunestyret til å sørge for at Bærum kommune bruker innkjøpsmakten sin og offentlige anskaffelser til å transformere kommunens drift og påvirkning overfor omverdenen. En kommune som går foran i den grønne omstillingen vil kunne bidra til et grønnere arbeidsliv i kommunen, lokale bedrifter med konkurransefortrinn i det grønne skiftet og et mer bærekraftig forbruk i kommunen vår.

På fritiden bruker Axel tiden sin på alt fra frivillig arbeid med barn og unge gjennom Røde Kors, å gå på kino og regelmessige joggeturer i den flotte Bærumsnaturen vår.