Sauejordet må beholdes, legg ny sykkelvei til Griniveien!

– Av Nikki Schei
Det finnes ikke en eneste god grunn til å legge en ny sykkelvei over Sauejordet, kontra å la den gå langs Griniveien. Men ifølge Statens Vegvesen og Fylkesrådmannen finnes det visstnok en god grunn, nemlig økonomi.

Bygge en ny sykkelvei langs Griniveien koster 63 millioner, asfaltere en sykkelvei rett over Sauejordet koster 32 millioner. Isteden for å se til hva beboerne ønsker, grunneieren advarer mot så foreslås den enkle, økonomiske løsningen – billigst mulig.

Sauejordet er et viktig friluftsområde sommer som vinter. Det er et meget populært turområde som brukes både av Haug skole som nærmeste nabo, Hosle skole og alle de barnehager som lærer seg å oppleve natur og dyr i sine opprinnelige omgivelser. En løsning som sier «billigst mulig» er et meget dårlig signal til alle de som setter grønne, naturlige omgivelser på Hosle som en viktig prioritet. Sauejordet

Fylkespolitiker Sebastian Næss Langaas i Høyre synes dette er en dårlig ide, Marianne Rieber-Mohn i Bærum Ap synes dette er en dårlig ide, Ole Lilloe-Olsen i Bærum Venstre synes dette er en dårlig ide, og vi i Miljøpartiet De Grønne synes det er en særdeles dårlig ide. Med andre ord, et samstemt politisk liv i Bærum sammen med interesseorganisasjoner, befolkning, nabolag, idrettslag og grunneier synes dette er en meget dårlig ide.

Derfor bør Statens Vegvesen se til alle de samlede protestene og gjøre det som er mest formålstjenlig. Bygg sykkelveien langs Griniveien og la området som Sauejordet representerer stå som en flott, grønn lunge på Hosle for fremtiden. Derfor oppfordrer vi Statens Vegvesen å lytte til fjellvettregel 8: «Vend i tide, det er ingen skam å snu»