Cristin Xiaojun Liu

Kommunestyremedlem, Kommunestyremedlem i Bærum, Medlem Hovedutvalg miljø,idrett og kultur, Innehaver/daglig leder, Matkrukka AS

Cristin Xiaojun Liu (f. 1990) er 4.kandidat på valglista til MDG Bærum. Cristin er opptatt av å skape et levende samfunn i samspill med natur og dyreliv, og brenner spesielt for for å gjøre Bærum til en attraktiv og inkluderende kommune hvor innbyggerne får utnytte sitt potensiale og bidra til å skape en lykkelig bærekraftig framtid.

Cristin har en bachelor i internasjonal økonomi og en master i “Human Decision Science”. Hun har en internasjonal bakgrunn fra Kina, Tyskland, Nederland, Belgia og Togo, og snakker sju språk. Cristin har jobbet i store internasjonale organisasjoner innen bank, forsikring og industri, samt som konsulent for rådmannens stab i Bærum. Hun har også vært aktiv i flere ideelle organisasjoner, senest som styreleder for Framtiden i våre henders lokallag i Bærum.

Det siste året har Cristin utviklet en ny bærekraftig mattjeneste, og er nå stolt innehaver og daglig leder av Matkrukka AS. På fritiden er hun en engasjert danser, og kan hvert år ses i juleforestillingen ved Bærum Kulturhus.

– Hvis vi skal lykkes kan vi ikke dra ut tiden; vi kan ikke snakke tomme ord, heller ikke skape drama eller barrierer.

Cristins hjertesaker:

• Inkluderende samfunn. Gode løsninger og gode samfunn blir til når forskjellige perspektiver og ferdigheter spiller sammen. I samfunnet vårt har alle noe unikt å bidra med som vi andre kan lære fra. Derfor må vi legge til rette for at alle, uansett alder, bakgrunn og interesse, har gode muligheter for å utvikle sitt potensiale og bidra til å gjøre samfunnet levende og bærekraftig.

• Bærekraftige nabolag med plass til dyr og insekter. Bærum er ikke bare hjem til mennesker, men også til en rekke andre former for liv, som alle bidrar til å gjøre samfunnet til et godt sted å være. Når vi utvikler våre byer, tettsteder og boligfelt må vi opptre respektfullt og inkluderende også ovenfor dem som vi ikke har evne til å kommunisere med.

• Grønn næringspolitikk. For å lykkes med den grønne omstillingen som vi står ovenfor trenger vi ikke bare de store aktørenes gjennomføringsevne, men også de små aktørenes skaperkraft. Det er viktig, både for kommunen og for næringslivet vårt, at Bærum gjøres til et attraktivt sted for grønne gründere som tenker nytt og annerledes, og som tør å satse på å gjøre en forskjell i samfunnet.